A mai blogbejegyzésben arra keresek választ, hogy az ún. közösségi könyvjelzőket (social bookmarks) hogyan hasznosíthatjuk a szaktárgyunk oktatása során. A bejegyzésben konkrét példával élek a munka kivitelezésének lehetőségeiről.
Az internethasználat során többségünk megtanulja használni a könyvjelzőket. Ha például Google Chrome-ban böngészünk, elmenthetjük kedvenc lapjainkat a keresősávban található csillag segítségével vagy a Ctrl+D billentyűkombinációval. Így ezeket a lapokat a későbbiekben egyszerűbben és gyorsabban el tudjuk érni. De mitől lesz egy könyvjelző közösségi?
Több könyvjelzőgyűjtő website is létezik napjainkban. Ezek közös pontja, hogy bejelentkezés után a csoport tagjai együttesen láthatják és kezelhetik a megosztott könyvjelzőket, ettől lesz közösségi. Ez nem merül ki a kívánt oldalak elmentésében, mint például a Google Chrome esetében, hanem az elmentett oldalakat "annotálhatjuk" is. Ez azt jelenti, hogy használhatunk szövegkiemelőt a lényeges pontok kiemelésére, szövegbuborékokat megjegyzések hozzáfűzésére, illetve kereső funkciót a szöveg kijelölésével. Ilyen oldal például a Diigo is. Amennyiben a már említett Chrome böngészőt használjuk, úgy böngészőnkhöz hozzáadhatjuk a Diigo tool-t is az alábbi oldal segítségével: https://chrome.google.com/webstore/detail/diigo-web-collector-captu/pnhplgjpclknigjpccbcnmicgcieojbh, így az oldal a háttérben támogatja a munkánkat, nem szükséges külön megnyitnunk. Ennek a közösségi könyvjelzőnek az alkalmazásának a lehetőségeit mutatom be egyik szaktárgyamon belül.
Az internethasználat során többségünk megtanulja használni a könyvjelzőket. Ha például Google Chrome-ban böngészünk, elmenthetjük kedvenc lapjainkat a keresősávban található csillag segítségével vagy a Ctrl+D billentyűkombinációval. Így ezeket a lapokat a későbbiekben egyszerűbben és gyorsabban el tudjuk érni. De mitől lesz egy könyvjelző közösségi?
![]() |
Kép forrása: http://www.top-windows-tutorials.com/diigo/ |
Kép forrása: https://literaturweltenbgymt10a.wikispaces.com/Effi+Briest |
Általában azok a termek, amelyekben német irodalom oktatása zajlik, nincsenek felszerelve számítógépekkel, így a megvalósításhoz három opció áll rendelkezésre:
- Ideális esetben van a tanteremben interaktív tábla. Ez segíthet a folyamat közvetítésében a csoport előtt, kivetítve látjuk az eredményeket, és központi szerepbe kerül a némettanár.
- Van lehetőségünk diákjaink megkérésére, hogy laptopot vagy tabletet hozzanak magukkal. Itt több problémával konfrontálódunk: 1.) Kevesen rendelkeznek ezekkel az eszközökkel. Megoldás: 3-4 személyenként legyen egy eszköz. 2.) Az eszközök áramellátásra szorul(hat)nak, amelyre a terem kialakítása nem feltétlenül alkalmas. Készüljünk hosszabbító kábelekkel. 3.) A szülők nem szívesen enged(het)ik meg gyermekeiknek drága eszközök iskolába vitelét. A gyerekre nagyobb felelősség hárul az eszközök megóvására. Esetleges megoldás: Az eszközöket reggel átvenni, órára bevinni, majd újra beszedni, és a tanítási nap végén kiosztani. Ez viszont adminisztratív és fizikai megterhelést okoz a tanárnak.
- A tanórát digitális eszközök használata nélkül tartjuk meg, az alábbi ötleteket a tanulócsoport házi feladatként kapja. Ez talán a legjárhatóbb út.
![]() |
Kép forrása: https://de.wikipedia.org/wiki/Effi_Briest#/media/File:Fontane_Effi_Briest_(1896).jpg |
Óra előtti teendőnk, hogy tanulóink regisztráljanak a Diigóra, mi pedig ott hozzunk létre egy csoportot a részükre ("Create a group"). Ügyeljünk arra, hogy a csoport ne legyen kereshető, és csak adminisztrátori jogokkal rendelkezők adhassanak a csoporthoz tagokat! A csoporthoz csak meghívással lehessen csatlakozni! Erre azért van szükség, hogy diákjaink munkáját valóban csak a csoport tagjai láthassák, illetve használhassák fel.
Elképzelésem alapján a tényleges tanórán a diákjainkkal a következő témákat tematizáljuk a regénnyel kapcsolatban:
- Szerepjellemzések, személyiségjegyek
- Nők szerepe a társadalomban, normák, a 19. századi nő-felfogás. Társadalmi regény mint műfaj. Nők szerepe ma
- A regény elhelyezése a világirodalomban. Kitekintés: Anna Karenina, Bováryné. A főhősnők összehasonlítása, különbsége, egyezőségek
- A regény filmes adaptációi. Szöveg- és tartalomhűség.
- A regény szubjektív megítélése, elemzése.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése