2016. február 15., hétfő

Bemutatkozó lap

Varga Zoltán vagyok, az ELTE német- és nemzetiséginémet-tanár, magyar mint idegen nyelv tanára elsőéves mesterszakos hallgatója. Ebben a bejegyzésben a tanárrá válásom még zajló útjának máig tartó eseményeibe adok bepillantást.

A baksai iskola - saját kép, 2009. 
Életem első tizennyolc és fél évét a Baranya megyei nyolcszáz lelkes Baksán töltöttem, ahol az általános iskola első hat osztályát végeztem. Máig meghatározó része identitásomnak a "vidékről Pestre kerültség", úgy érzem, ezáltal sokkal nyitottabb és türelmesebb vagyok a világra és a környezetemmel szemben. Ha a tanári pályára gondolok, emlékezetes gyerekkori képem, ahogy a nővéreimtől megörökölt rengeteg plüssállatot leültettem a szobám padlóján, és az iskolában jutalomkönyvként kapott Dél-Amerika állatvilágából magyarázom nekik az egzotikus kontinens faunáját. Hogy mégsem biológia- vagy környezettan-tanár lettem, azt osztályfőnökömnek, Edit néninek és helyettesének, Ili néninek - egykori magyar- és történelemtanáraimnak - köszönhettem, akik tudatosan-tudattalanul formálták már akkor a későbbi bölcsész attitűdömet nagyszerű óráikon keresztül. 
A pécsi Leőwey Gimnázium - saját kép, 2014.

2006-tól a hatosztályos Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumának tanulója voltam, amire személyes okokból nem szívesen emlékszem vissza - viszont egy 2008-as német diákcsereprogram során tapasztaltam meg először a német nyelv elsajátításában rejlő lehetőségeket, ekkortájt szerettem bele a nyelvbe és kezdtem el vele intenzíven foglalkozni. Így lettem 2009-től a pécsi Leőwey Klára Gimnázium Német Nemzetiségi Tagozatának diákja, találtam vissza saját sváb gyökereimhez, és leltem meg későbbi hivatásomat. Úgy gondolom, ebben az intézményben volt lehetőségem felkészülni a későbbi pályámra, kiteljesedni gimnazistaként, a legjobb pedagógusoktól tanulni, itt tényleg nagyon sokat kaptam emberileg és szakmailag is. Nem meglepő módon jelentkeztem hát a germanisztika alapszak német nemzetiségi szakirányára az ELTE BTK-ra, ahová első helyen vettek fel 2012-ben.

A müncheni Ludwig Maximilians Egyetem főépülete.
Forrás: A Német Mint Idegen Nyelv Intézet honlapja
Egyetemi tanulmányaim kezdetén alapszakom mellé az orosz minor tanegységeit vettem fel - az előrehozott angol érettségit követően egy évig tanultam magánúton oroszt -, amely azonban az első hármas érdemjeggyel kedvemet szegte, így másodévesként a magyar mint idegen nyelv minoron kötöttem ki. Túlestem már jó pár nyelv alapjain (német, angol, orosz, latin, olasz), így magával ragadott a gondolat, hogy egyszer a saját anyanyelvemet taníthatom majd érdeklődő idegenajkúak számára. Jó döntésnek bizonyult, hiszen ennek köszönhetően kaptam meg egy egy hónapos gyakornoki ösztöndíjat, amelynek köszönhetően a müncheni Ludwig Maximilans Egyetem magyar nyelv-, irodalom- és kulturális óráin vehettem részt. Ugyanezen a helyen a 2014/15. őszi félévben már mint demonstrátor oktattam magyar grammatikát és társalgást, illetve helyettesítettem a magyar lektort bizonyos tanegységeken. Egyik legnagyobb élményemet a Multimediális források nevű blokkosított szeminárium jelentette, ahol a hungarológia témakör feldolgozásához a lektor mintegy szabad kezet adott, és a hallgatókkal a magyar nyelv tanulásához, valamint a magyarságismeret kutatásához hasznos IKT-eszközökkel (is) dolgoztunk. Ha a Münchenben töltött félévre visszagondolok, az mindig megerősítően hat a tanári hivatásomban. (Karácsony Münchenben című írásom a MID-van tananyagmegosztó oldalán

Az Eötvös Collegium Ménesi úti épülete.
Saját kép, 2014.09.07.
Alapszakos tanulmányaim során négy féléven keresztül oktattam német nyelvet az Eötvös József Collegium hallgatóinak, illetve tagja és műhelytitkára voltam a Germanisztika Műhelynek, féléven keresztül pedig az ELTE osztatlan némettanári szakos hallgatóinak tartottam demonstrátorként felzárkóztató órákat. Habár a tanulóim nem a szokványos (nyelv)tanulói csoportokat testesítették meg, mégis úgy gondolom, elég korán lehetőségem volt önmagam kipróbálására a nyelvtanári pályán. Mintegy magától értetődő volt, hogy alapszakos tanulmányaimat a tanári mesterszakon folytassam.

Leendő nyelvtanárként a következő aspektusok motiválnak tanulmányaimban: Szeretném tanulóimnak azt a világot megmutatni, illetve velük együtt újra és újra felfedezni, amely az idegen nyelvek ismeretében rejtőzik. Elcsépelt közhely, hogy ahány nyelv, annyi személyiség, a nyelvtudás mégis számtalan kaput tár fel előttünk életünk során. Ehhez a felismeréshez és felfedezéshez keresem azokat az eszközöket, amelyek segítenek bennünket, motiválnak minket, hiszen nem elfelejtendő, hogy globalizálódó-globalizált világunkban teljességgel elengedhetetlen az idegennyelvtudás.
Forrás: http://diesprachlehrer.de/angebot





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése