2016. május 9., hétfő

Mikrotanítás - előkészületek, megvalósítás, élmények és reflexió

A kurzus egyik teljesítési feltétele egy 15-20 perces mikrotanítás, amelyben egy adott tantárgyból tartunk egy foglalkozást gimnazista tanulók számára. A következő bejegyzésben az ehhez kapcsolódó élményeimet foglalom össze.

Többedmagammal abban a különítményben szerepeltem, amely nem a kurzus keretein belül, hanem az ELTE lágymányosi campusának déli tömbjében működő "T@T kuckó" szobában teljesítettük a mikrotanítást. Németes szaktársammal, Fannival egy German language session-t raktunk össze. Előzetesen érdeklődtünk a résztvevő gimnazistáknál, hogy hány éve tanulnak németet, illetve milyen szinten vannak jelenleg. A visszajelzések alapján egy alapszintű feladatsort raktunk össze a Nearpod segítségével, de először is hadd mutassam be az alkalmazást.

A Nearpod lehetővé teszi, hogy különböző interaktív feladatokat, feladatsorokat és gyakorlatokat állítsunk össze. A kommunikáció folyamatos minden egyes diák és a tanár között. A diákok előtt tablet van, azon követik az eseményeket, oldják meg a feladatokat, és a tanár is oda küldi a megosztani óhajtott tartalmakat (csak egy kódra van hozzá szükség). A tanár eközben szintén tableten, vagy laptopon irányítja az óra/foglalkozás menetét, amelyet akár ki is vetíthet, bár ezt utólagosan már nem tartom annyira szükségesnek (ugyanis akadtak problémáink azzal, hogy mikor mit vetítünk ki).

Mivel alapszinten beszélő diákokkal számoltunk, ezért egy egyszerű szókinccsel bíró, mégis érdekes filmjelenetet választottunk Fannival, amire aztán különböző szövegértési és nyelvtani feladatokat építettünk. Az ötletet a németet idegen nyelvként tanulók számára üzemeltetett Deutsche Wellétől vettük, a kisfilm is tőlük származik. Maga a telenovella is kifejezetten a nyelvtanulók számára íródik. Az alábbi részt vettük alapul:

A videó valóban alapszintű nyelvtudásra épül, egyszerű dialógusok, rövid kommentárok szerepelnek benne, és még feliratot is írtak hozzá, tehát Fannival azt vártuk, hogy a feladatok könnyen megoldhatóak lesznek a három éve németet tanuló diákok számára.

A szövegértési feladatok között szerepelt a teljesség igénye nélkül sorrendbe állítás, összetartozó fogalmak és definíciók összekötése, képek sorrendbe állítása stb. Egyszerű lyukas szöveget is tettünk a feladatsorba. Továbbá igyekeztünk a német nyelvet a tanulók számára közelebb hozni azáltal, hogy nyelvhasználati sajátosságokat (beszélt nyelv) prezentáltunk. Ezentúl a nyelvtanulást megkönnyítendő igényesebb online szótárakat is bemutattunk, amelyeket később a diákok használhatnának. A feladatsort magántanítványokon teszteltük, akik 5 (középhaladó)-25 (kezdő) perc alatt végeztek vele.

Minden igyekezetünk ellenére a mikrotanításunk nem okozott osztatlan sikert. Mint az elég gyorsan kiderült, a diákok nem közelítették meg az alapszintet sem, nem alakult ki kölcsönös kommunikáció, több feedback panaszkodott arra, hogy nem vettük figyelembe a tanulók nyelvtudását. Ennek ellenére a Nearpod használatával ismét bővült a látókörünk, az előkészületek gördülékenyen mentek (...utolsó percre készen lett minden... :D), és úgy éreztük, a kitűzött céljainkat is el tudtuk érni a session-ben. A már említett negatív oldal mellett sok pozitív visszajelzés is érkezett, így a feedback-eket érdemesnek tartom ide is beágyazni, íme:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése