2016. május 9., hétfő

Google - és alkalmazhatósága az oktatásban

Kép forrása:
http://www.technokrata.hu/www/2016/02/05/o-lett-a-google-keresojenek-uj-vezere/
Habár a blogbejegyzésekben megszokhattuk, hogy digitális eszközök felhasználási lehetőségeit tanuló-centrikusan igyekszem feltárni, az alábbi bejegyzés - a kiírt feladattal ellentétben - a tanári szemszöget fogja előtérbe helyezni. Hogy miért? Az indok prózai: A következőkben pár személyes és friss élményt szándékozom megosztani, illetve a bejegyzéssel aktuális (nak vélt) tendenciák ellen is szeretnék hatni az órára készülés és a kollegiális együttműködés tekintetében.

Elmondható, hogy valamennyi internethasználó számára ismert a legnépszerűbb keresőmotor, a Google. Ámde a mögötte álló cég az elmúlt években-évtizedben olyan számos újdonsággal rukkolt elő, amellyel legtöbben nem vagyunk tisztában, holott ezen eszközök alkalmazása jelentős mértékben megkönnyítenék mind magán-, mind szakmai életünk szervezését.

Adott egy feladat. Hárman, némettanári szakosoknak össze kell állítanunk egy adott témakörhöz egy többórás foglalkozástervet. Mivel mindhármunk eléggé leterhelt a rengeteg szeminárium miatt (kritika a tanárképzésre), így nehéz lenne összeegyeztetni egy face-to-face óratervezést. Szerencsére mindhárman a Google levelezőjét, a Gmail-t használjuk, így valamennyi további Google funkciót is alkalmazhatjuk. Ezért a Google Naptárban beosztjuk, melyik lépést mikorra készítjük el. Hogy munkánk mindhármunk számára transzparenssé váljon, létrehozunk egy közös mappát Google Drive-on, ahová az elkészült produktumokat feltölthetjük. Hogy az óratervünk koherenssé váljon, ezért azt együtt szerkesztjük, vagy a Google táblázatkezelő segítségével, vagy egy Google dokumentumban. Amennyiben szükséges, kutathatunk szakdidaktikai tanulmányok után a Google scholar segítségével. Mivel az elkészült dokumentumok valamennyije online készült, így a jövőben is elérhető marad, illetve órán is kivetíthetjük, amennyiben a terem technikailag kellően felszerelt. Az órai prezentációt követően hallgatótársaink véleményét is kikérhetjük az óratervünkről egy Google űrlap segítségével. Eredményeinket, gondolatainkat pedig a szintén Google által üzemeltetett blogunkon is megoszthatjuk, ahogy ezt teszem én is jelenleg.

A fentiekben vázoltam a Google eszközök felhasználhatóságát egy konkrét feladat kapcsán, ezúttal tanári szemszögből. Ha elég kreatívak vagyunk és nyitottan állunk a modern eszközökhöz, ezt a technikai sokszínűséget diákjainkra is bízhatjuk, illetve óráinkba is beépíthetjük.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése