A
mai blogbejegyzésben két digitális tanári kompetencia terület és a technológia
kapcsolatáról fogunk szólni. A kompetenciaterületek meghatározása több
nemzetközi kutatás eredményeihez köthető, magyar összefoglalóját és modellét
Falus Iván munkacsoportja alkotta meg 2006-ban (vö. Lévai 2014: 19), amelyek
közül a tanulási folyamat szervezésére-irányítására, illetve a szakmai
együttműködésre és kommunikációra térünk ki digitális környezetben. Mindezek
előtt azonban tekintsünk meg egy videót a digitális pedagógia jövőjéről!
Habár
a videó – mint annyi minden más mai globalizálódott világunkban – teljes mértékben
az USA-ra koncentrálódik, alapvető kijelentéseivel azonban közép-kelet-európai
régiónkban is számolnunk kell, egyet kell értenünk velük. Kettőt emelnék ki, és
támasztanék alá személyes példákkal: 1.) Míg harminc éve tanulóink
információforrásait az enciklopédiák, szótárak és a könyvtárak jelentették,
addig mai világunkban hihetetlen gyorsaságú információáramlással kell
számoljunk, amelyben tudásszerzésünk elsődleges faktorát már nem a szó fizikai
értelmében vett osztályterem jelenti. Pár hónapja fordult elő velem, hogy a
Kárpát-medence német irodalma előadáson Helene Kottannerin
nevének helyesírásában nem voltam biztos. Ahelyett, hogy kérdésemmel
megakasztottam volna az előadás menetét, okostelefonomat és a Wikipédiát
hívtam segítségül. 2.) Mai oktatási elképzelésünk szerint egy tananyag létezik,
amelyeknek elsajátítására tanulóink kötelezettek (az elsajátítás sikerességét
pedig számjegyileg értékeljük). Nem csoda, hogy így tanulóink nagy része már a
középfokú oktatás során kudarcot vall, és hogy egyetemistáink jelentős hányada
sosem szerez diplomát. Ezt a jelenséget személyes példával nem tudom
alátámasztani, de úgy vélem, a digitális formátumú oktatás számos lehetőséggel színezi
a tanulási folyamat palettáját, így tanulóink is több utat választhatnak
igényeiknek és adottságaiknak megfelelően tudásuk növelésére.
Nézzük
meg ezután a két kiválasztott kompetenciaterület és a technológia kapcsolatát:
A
tanulási folyamat szervezése és
irányítása és a technológia: Jelenlegi digitális kompetenciáim tükrében két
platformot tudok elképzelni ennek a területnek a kivitelezésére. Az egyik
legkézenfekvőbb maga a keresőóriás, a Google. Tanulóink szinte kivétel nélkül
rendelkeznek e-mail címmel (hiszen élnek a regisztrációköteles szociális
közösségekkel és appokkal, pl. Facebook, Instagram, Snapchat stb.), így
bátorítsuk őket a Gmail-es e-mail cím használatára (előnyei a rengeteg tárhely,
az átláthatóság, a spam-ek kezelése, a Google által támogatott felületek
használata stb.). Ezután a Google Drive igénybevételével létrehozhatunk csoportjaink
részére egy mappát, amelynek csak a linkjét kell tanítványainkkal megosztanunk
ahhoz, hogy a feltöltött anyagokat (fájlok, képek, videók, prezentációk,
táblázatok stb.) lássák, vagy akár szerkesszék. Így akár házijaikat is
másodperctöredékek alatt megoszthatják velünk, csoportmunkát is effektívebben
végezhetnek saját otthonaikból stb. Amikor már évkezdés után derült ki, hogy
2014 őszi félévét Münchenben töltöm, saját haladó német csoportommal is ezt a
lehetőséget választottuk a távoktatás kivitelezésére, így nyomon tudták követni
házijaik eredményét, pontszámaikat, a beadandók határidejét, segédeszközöket
(handoutokat) a beadandó dolgozatokhoz stb.
Egy
másik lehetőség a neolms.com, amelyet ezen
a szemináriumon használunk. Nagyon tetszik, hogy a kurzushoz tartozik egy
fórum, hogy van egy hely az órai anyagok megtekintéséhez és a csoportmunkák
eredményeihez, hogy az oldal mindig szól a megoldandó feladatokról, és hogy
később pontszámainkat, jegyeinket, előrehaladásunkat is látjuk ott.
Szakmai együttműködés és kommunikáció:
A „hagyományos” (nem digitális)
tanári kompetencia részét is képezi ez a terület, nézzük meg, hogy a digitális
világban hogyan valósul(hat) ez meg. Bevezető videónkban (ezen a linken a tárgyalt részlethez
ugrik) is láthattuk a digitális oktatás jövőjeként megjelenő együttműködést
a legkülönbözőbb helyekről származó emberek között. Hogy ez hogyan is működik
digitális valóságunkban, ismét egy személyes példát hozok. Mint leendő
némettanár, az alábbi oldalra lettem figyelmes pár napja: http://dafwebkon.com/. Ez egy webkonferencia
németet mint idegen nyelvet vagy második nyelvet oktató pedagógusok,
gyakornokok és intézmények részére. Rendkívül találó példa arra, hogy a szakmai
együttműködés és kommunikáció hogyan zajlik a technológia segítségével.
Emellett számos online fórum működik, ahol távolabb praktizáló kollégáinkkal
eszmecserét folytathatunk, tippeket oszthatunk meg és fogadhatunk, kommunikálhatunk.
Legtöbbször elég csak a Facebook-csoportok között böngésznünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése