2016. február 20., szombat

Digitális tanári kompetenciák

A mai blogbejegyzésben két digitális tanári kompetencia terület és a technológia kapcsolatáról fogunk szólni. A kompetenciaterületek meghatározása több nemzetközi kutatás eredményeihez köthető, magyar összefoglalóját és modellét Falus Iván munkacsoportja alkotta meg 2006-ban (vö. Lévai 2014: 19), amelyek közül a tanulási folyamat szervezésére-irányítására, illetve a szakmai együttműködésre és kommunikációra térünk ki digitális környezetben. Mindezek előtt azonban tekintsünk meg egy videót a digitális pedagógia jövőjéről!



Habár a videó – mint annyi minden más mai globalizálódott világunkban – teljes mértékben az USA-ra koncentrálódik, alapvető kijelentéseivel azonban közép-kelet-európai régiónkban is számolnunk kell, egyet kell értenünk velük. Kettőt emelnék ki, és támasztanék alá személyes példákkal: 1.) Míg harminc éve tanulóink információforrásait az enciklopédiák, szótárak és a könyvtárak jelentették, addig mai világunkban hihetetlen gyorsaságú információáramlással kell számoljunk, amelyben tudásszerzésünk elsődleges faktorát már nem a szó fizikai értelmében vett osztályterem jelenti. Pár hónapja fordult elő velem, hogy a Kárpát-medence német irodalma előadáson Helene Kottannerin nevének helyesírásában nem voltam biztos. Ahelyett, hogy kérdésemmel megakasztottam volna az előadás menetét, okostelefonomat és a Wikipédiát hívtam segítségül. 2.) Mai oktatási elképzelésünk szerint egy tananyag létezik, amelyeknek elsajátítására tanulóink kötelezettek (az elsajátítás sikerességét pedig számjegyileg értékeljük). Nem csoda, hogy így tanulóink nagy része már a középfokú oktatás során kudarcot vall, és hogy egyetemistáink jelentős hányada sosem szerez diplomát. Ezt a jelenséget személyes példával nem tudom alátámasztani, de úgy vélem, a digitális formátumú oktatás számos lehetőséggel színezi a tanulási folyamat palettáját, így tanulóink is több utat választhatnak igényeiknek és adottságaiknak megfelelően tudásuk növelésére.

Nézzük meg ezután a két kiválasztott kompetenciaterület és a technológia kapcsolatát:

A tanulási folyamat szervezése és irányítása és a technológia: Jelenlegi digitális kompetenciáim tükrében két platformot tudok elképzelni ennek a területnek a kivitelezésére. Az egyik legkézenfekvőbb maga a keresőóriás, a Google. Tanulóink szinte kivétel nélkül rendelkeznek e-mail címmel (hiszen élnek a regisztrációköteles szociális közösségekkel és appokkal, pl. Facebook, Instagram, Snapchat stb.), így bátorítsuk őket a Gmail-es e-mail cím használatára (előnyei a rengeteg tárhely, az átláthatóság, a spam-ek kezelése, a Google által támogatott felületek használata stb.). Ezután a Google Drive igénybevételével létrehozhatunk csoportjaink részére egy mappát, amelynek csak a linkjét kell tanítványainkkal megosztanunk ahhoz, hogy a feltöltött anyagokat (fájlok, képek, videók, prezentációk, táblázatok stb.) lássák, vagy akár szerkesszék. Így akár házijaikat is másodperctöredékek alatt megoszthatják velünk, csoportmunkát is effektívebben végezhetnek saját otthonaikból stb. Amikor már évkezdés után derült ki, hogy 2014 őszi félévét Münchenben töltöm, saját haladó német csoportommal is ezt a lehetőséget választottuk a távoktatás kivitelezésére, így nyomon tudták követni házijaik eredményét, pontszámaikat, a beadandók határidejét, segédeszközöket (handoutokat) a beadandó dolgozatokhoz stb.
Egy másik lehetőség a neolms.com, amelyet ezen a szemináriumon használunk. Nagyon tetszik, hogy a kurzushoz tartozik egy fórum, hogy van egy hely az órai anyagok megtekintéséhez és a csoportmunkák eredményeihez, hogy az oldal mindig szól a megoldandó feladatokról, és hogy később pontszámainkat, jegyeinket, előrehaladásunkat is látjuk ott.

Szakmai együttműködés és kommunikáció: A „hagyományos” (nem digitális) tanári kompetencia részét is képezi ez a terület, nézzük meg, hogy a digitális világban hogyan valósul(hat) ez meg. Bevezető videónkban (ezen a linken a tárgyalt részlethez ugrik) is láthattuk a digitális oktatás jövőjeként megjelenő együttműködést a legkülönbözőbb helyekről származó emberek között. Hogy ez hogyan is működik digitális valóságunkban, ismét egy személyes példát hozok. Mint leendő némettanár, az alábbi oldalra lettem figyelmes pár napja: http://dafwebkon.com/. Ez egy webkonferencia németet mint idegen nyelvet vagy második nyelvet oktató pedagógusok, gyakornokok és intézmények részére. Rendkívül találó példa arra, hogy a szakmai együttműködés és kommunikáció hogyan zajlik a technológia segítségével. Emellett számos online fórum működik, ahol távolabb praktizáló kollégáinkkal eszmecserét folytathatunk, tippeket oszthatunk meg és fogadhatunk, kommunikálhatunk. Legtöbbször elég csak a Facebook-csoportok között böngésznünk.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése